Borneo: Vilde dyr og hus på floden

img_9273 Jeg synes jo, at vilde dyr, skal ses I naturen, og sikke heldige vi var. Vi så dem alle! Orangutan babyer, boa, veraner (monitor lizards), baby elefanter, aber, smukke fugle, krokodiller og så var vi ude og se den truede dyreart sun bear. I virkeligheden er orangutanger også truet, og desværre skyldes det med så meget andet, mennesker. Nå, men her er lidt om Borneo, den malaysiske del, hvis du skulle have brug for lidt rejseinspiration. Vi fløj en hel del på vores tur i Malaysia. Det generede os ikke, fordi vi oplevede rigtig meget, og tidsplanen var nøje planlagt. Desuden blev vi hentet og bragt alle steder, vi skulle ikke tænke så meget selv, da alt var sørget for, via Malaysia Eksperten. Er man ikke til den slags rejseri, kan man jo planlægge det anderledes, men vi nød de mange ting vi fik set de 17 dage vi var afsted. Borneo er ikke kun jungle, der er også helt almindelige byer, såvel som villages, hvor der bor stammer. Mange bor også på huse der står i pæle på vandet. Vi boede ude i junglen langs floderne. Vi boede faktisk tre forskellige steder (først inde i landet og derefter ude på floden) og vores virkelige gode og søde guide, sørgede på den måde for, at vi fik set rigtig mange dyr, både ved solopgang - smukt - midt på dagen og solnedgang. Vi sejlede i floderne langs bredden med kikkert og det var virkelig fantastisk at støde på en flok elefanter eller se en orangutang svinge sig rundt i trætoppene. De lodges vi boede i, var simple, men meget pæne og rene. Maden var faktisk rigtig god alle steder, og det var altid buffet. Palmeolie udgør en stor trussel mod dyrelivet på Borneo og findes i rigtig mange madvarer. Desværre. Regnskoven fældes for at gøre plads til plantager, og det ødelægger dyrenes eksistensgrundlag. Jeg så dog nogle lokale landmænd med små plantager nede ved vandet, vi taler 20 træer. Det var deres levebrød. Det kan jeg forstå og det kan man acceptere, men denne masseproduktion er forfærdelig! Jeg ved, at mange virksomheder efterhånden bruger bæredygtigt palmeolie, men man kan ikke være sikker før man spørger. Besøg Malaysia Eksperten her for at lade jer inspirere - klik her Vi var en dag også ude på nattevandring, der så vi de smukkeste fugle sidde og sove, godt nok lyste guiderne på dem, for at vi kunne se dem, hvilket paralyserede dem en smule og man kunne faktisk se dem ordentligt uden de bevægede sig. De sødeste, smukkeste dyr i utrolige farver. De sad helt tæt til gangstien så det var up close som man siger! Det var ikke længe vi holdt dem vågne og så gik vi videre. Vi så kæmpe edderkopper og frøer også. TIP: Vi boede på Abai Jungle Lodge, My Nature Lodge, Kinabatangan Riverside Lodge Den sidste morgen på den sidste lodge inden vi skulle flyve til Kota Kinabalu og videre til Gaya Island, spiste vi morgenmad i  regnskoven, noget der blev arrangeret af det sted vi boede. Det kunne  jeg godt vænne mig til! Helt kort om hele vores tur og ellers se de andre indlæg fra tidligere: Vi ankom til Kuala Lumpur, boede der et par nætter. Fløj videre til Sandakan hvor vi overnattede på Nature Lodge, hvor vi sov en nat og tog derefter på en overnatning på Turtle Island,  hvor vi sejlede ud. Efter TI tog vi tilbage til fastlandet for at se på orangutanger og sun bears. Begge steder er rehabiliteringssteder hvor dyrene på et tidspunkt hvis de evner det, bliver sat fri. Stederne ligger lige ved siden af hinanden. Derefter tog ud og boede på floderne. Først Kinabatangan hvor vi sov og så tog vi så til Abai Jungle Lodge efterfølgende og derefter til Kota Kinabalu med to overnatninger og så videre til Gaya Island i en uge. Pakket og sjovt samt spændende program. Masser af oplevelser og dyr. TIP: Tag ikke afsted i en ferieperiode hvis du vil dele dine guides med mange andre og være omringet af børn. Vi havde en guide for os selv næsten hele turen, samt vi kunne nyde vores ferie uden larm fra børn. Se videoen med orangutang ungen jeg så her Her er lidt billeder: img_9383 ABER I TRÆERNE  img_9404 EN AF HYTTERNE VI BOEDE PÅ img_9359 MANGROVE - SEJLTUR  img_9325_1 SMUKKE ELEFANTER  img_9333 EN HEL ELEFANTFLOK  img_9241 SALTVANDSKROKODILLE  img_9260 EN AF HYTTERNE VI BOEDE I  img_9254 UDSIGT FRA VORES HYTTE  img_9220 BEDSTEVENNERNE TIGGER MAD  img_9137_1 BESTYRER OG STIFTER  AF BORNEAN SUN BEAR CONSERVATION CENTRE WON SIEW TE img_9117 SOLBJØRN  img_9431 VORES MORGENUDSIGT  img_9100 SEPILOK ORANG UTAN REHIBILITATION CENTRE  img_9790 img_9798 VORES DYGTIGE GUIDE SHIROU - FLERE BILLEDER OG VIDEOER FRA MIN TUR PÅ INSTAGRAM  img_9780_1 SIDSTE MORGENMAD INDEN TUREN GIK VIDERE TIL GAYA ISLAND RESORT  img_9740 PALMEOLIE PLANTAGE MED ET BÅDHUS TIL TRANSPORT IN THE MAKING img_9703 EDDERKOP DER HOPPER OG LIGE SÅ STOR SOM MIN HÅNDFLADE img_9695 VIPERSLANGE SOVER UNDER ET BLAD  img_9621 VI SER NOGET SPÆNDENDE :)  img_9630 img_9612 img_9599 img_9596 img_9565 img_9509 img_9547 img_9545 HUNDEN ER TIL FOR AT HOLDE FRÆKKE ABER VÆK - OG MAN MÅ IKKE HAVE SKO PÅ  img_9520 img_9503 THOMAS TABER SEVFØLGELIG VORES NØGLER TIL HYTTEN MIDT I REGNSKOVEN - SÅ SKAL DER HENTES!  img_9501 img_9478 img_9456 img_9435 img_9431 FACTS OM BORNEO - KLIK HER (Thomas har lavet indlægget, han skulle jo ikke rende rundt der og fise den af) FACTS OM DYRENE: Verdens mindste bjørn. Sun Bears er truede. Alt ved dem kan bruges til medicin mener kinesere og sydkoreanere. Fra poter til galde og alt imellem bruges til medicin og de tages i naturen. Pt. sidder 5000 bjørne fanget i små bure hvor man har fundet en metode til at tømme deres galde - uden af at slå dem ihjel. Desuden mister de mere og mere habitat, da det fældes til landbrug. Man kan støtte ved at donere, men også ved at besøge steder som Sun Bear Conservation Centre, det sender et signal til politikerne om at der er stor interesse i deres velbefindende udefra og derved er de også mere interesserede i at støtte projektet. Jeg blev vist rundt af stifteren, men jeg laver faktisk en hel artikel om Borneo og dyrene til Ekstra Bladet snart. Jeg kan lige tilføje, det tager omkring 6 år eller mere, at sende bjørne tilbage i naturen! Orang Utan centret  Sepilok Orang Utan  Rehabilitation Centre er også rigtig vigtig, for de hjælper orangutanger med at komme ud i naturen igen og passer dem der ikke kan. De passer også syge elefanter, næsehorn og naboens sun bears.. De aber der ikke kan klare sig selv, kan komme og spise hver dag kl 10. De får det samme mad, i håbet om at det begynder at kede dem og de så selv finder styrke til at opsøge deres egen mad. Hende her, har en lille unge og de kommer regelmæssigt og spiser, men ellers er de fri til at gøre hvad de vil. Der er også en børnehave for de små der kommer ind fra markeder hvor folk har stjålet dem og har prøvet at sælge dem, de kommer ind da skove bliver fældet for landbrug og palmeolie og de kommer ind, fordi de er blevet for store for nogen at have i deres hjem. Ofte er de mishandlede fordi deres behov ikke er mødt. De sidder i små bure, får ikke den rigtige mad og har ingen kontakt til artsfæller. Mødrene slås ihjel så man kan nå babyerne og sælge dem. Igen her, kan man støtte ved at besøge stedet. Det er ulovligt at handle med vilde dyr i Malaysia og det gælder også skildpadder og skildpadde æg LINKS: Sun Bear Conservation Centre Sepilok Orang Utan  Rehabilitation Centre